menu
Marinke Eijgenraam
Schweigman& ondersteunt Marinke Eijgenraam in haar ontwikkeling als nieuwe maker. Je kent Marinke wellicht als performer in Zweep, Spiegel of Wiek.

Marinke Eijgenraam is performer en theatermaker en studeerde in 2009 af aan de opleiding Moderne Theaterdans (AHK). Hierna deed zij de Mime Opleiding aan de AHK. In 2017 presenteerde ze de installatie Connotatie op het Over het IJ Festival waarin het publiek door grote vergrootlenzen naar abstraheringen van mens en natuur keek. Eind 2018 werkte ze met studenten van de opleiding Moderne Theaterdans aan de voorstelling Human behind Human. In Februari 2019 reisde ze naar Senegal om zich te verdiepen in de Senegalese Sabar dans. Marinke werkt momenteel aan twee projecten binnen het talentontwikkelingstraject van Schweigman&.

 

Tu peux pleurer

In maart heeft Marinke zich samen met Wiek-danser Luana van Eekeren en For The Time Being en Dreef performer Ivar Schutte in Dakar Senegal overgeleverd aan de Sabar dans: een energieke en uitbundige dans die een hoop positiviteit genereert. In de onderzoeksweek die volgde in Senegal, hebben zij onderzocht hoe wij ons in Nederland door deze dans en de bijbehorende gebruiken kunnen laten inspireren. Missen we iets in het vieren van onze positieve emoties en kunnen we de vragen die dit oproept aan de hand van een voorstelling invoelbaar maken?

 

In Ogenschouw — een bedrieglijke belofte tot gronden

Marinke doet momenteel als resident bij Strandlab (Almere) onderzoek naar wat het betekent om te ‘gronden’. Levend in een wereld van gedachten, impulsen en constante prikkels vraagt Marinke zich af of de echte tastbare wereld nog wel tot haar spreekt. “In hoeverre vind ik vaste grond in de omgeving waar ik letterlijk met mijn voeten op sta of bevinden mijn wortels zich in een ontastbare wereld van gedachten?”

In Ogenschouw – een bedrieglijke belofte tot gronden is een vervolg op het beeldende onderzoek Connotatie waarin Marinke op zoek ging naar de zeggingskracht van beeld in een non causale verhaallijn.

Met In Ogenschouw gaat zij ditmaal samen met haar team en publiek op zoek naar antwoorden op de vraag wat het spreekwoordelijke gronden betekent in onze tijd.

Is het gemakkelijker om te gronden in een stedelijke omgeving? Een plek die we helemaal naar onze hand hebben gezet en naar onze wens ingericht? Of is juist dat wat we als natuur beschouwen het landschap waar we per definitie het beste gronden? De uitkomsten gebruikt ze voor een productie die juni 2019 te zien was op Oerol en het Over het IJ Festival.

Performer in Eigen werk
Marinke Eijgenraam
Wiek, Zweep, Spiegel, Tussen Connotatie (2018), Tu Peux Pleurer (2019), In Ogenschouw (2019)